Кажи ми какъв е бизнесът ти, за да ти покажа как технологиите могат да са ти от полза
Екатерина Мачева помага на корпоративните клиенти на Yettel да прилагат устойчиви бизнес решения Добрите идеи са вдъхновени от случващото
Екатерина Мачева помага на корпоративните клиенти на Yettel да прилагат устойчиви бизнес решения Добрите идеи са вдъхновени от случващото се около нас и нашата собствена визия за бъдещето. Те не се раждат изолирани от света.
Оттук идва и теорията на някои автори, че великите иновации са в резултат от поглед наляво и надясно – към това, което ни заобикаля, и ни дава нови перспективи за положителната промяна. Как това се прилага в бизнес среда?
Когато става дума за разработване на нови технологични решения в полза на компаниите, подходът на Yettel e да черпи идеи именно от корпоративния свят – чрез настоящите си и потенциални бъдещи клиенти.
Като се води не само от реалните потребности на отсрещната страна, но и от ефективното приложение на замисления продукт или услуга. Устойчивостта е новият елемент в този пъзел.
А целта, която си поставя телекома, е всяка година да създава по едно ново решение, с което подпомага бизнеса и обществото по пътя към устойчивото бъдеще.
Наред с въведените удобства за потребителите – електронна фактура и дигитално подписване на договори в магазините, Yettel се ангажира да пренесе тази инерция и при услугите за бизнеса, като първо обаче се запознае с потребностите и въпросите, които вълнуват компаниите.
Екатерина Мачева, експерт „Международни търгове“, е един от т.нар. Target owners, които отговарят за изпълнението на 12-те цели от стратегията за устойчиво развитие на Yettel.
Макар да представлява звеното на бизнес продажбите в компанията, заедно с ESG екипа тя разработва годишен план за постигане на таргета в областта на устойчивите технологии.
Тази допълнителна функция, която заемат хората, избрани за отговорници по целите, дава още по-голяма стойност на ESG програмите и подпомага постигането на заложените резултати до 2028 г. „Пътят ми до тази роля бе много естествен и постепенен.
Повечето големи компании, с които работим, прилагат редица политики за устойчивост и държат ние като доставчици също да спазваме определени правила. Това провокира честите ми разговори с нашия ESG екип – за попълването на въпросниците и събирането на необходимата информация.
С времето установихме, че освен въпроси, тези компании имат и потребности, свързани с устойчивостта, които не могат да идентифицират сами – а ние можем да им предлагаме готови решения.
Така аз бях номинирана да поема направлението „Бизнес маркетинг и продажби“ в нашата стратегия за устойчиво развитие“, разказва Екатерина. Важен етап в това ново предизвикателство за нея е завършването на ESG Академията, която Yettel организира за своите служители заедно със СУ „Св.
Климент Охридски“. Екатерина е част от второто издание на курса, където успява да „отвори погледа си към областите, които устойчивото развитие обхваща“ и да придобие увереност в разговорите за бъдещето и нуждата от отговорно поведение на хората и бизнесите спрямо природата и обществото.
По време на академията тя се запознава с принципите за отчитане на компаниите, в това число и подробната информация, която следва да предоставят за своите доставчици.
Първото издание на ESG Connect се фокусира върху насърчаването на устойчиви бизнес решения и партньорства Този процес по събиране на информация всъщност е основополагащ за ролята на Екатерина в създаването и промотирането на нови бизнес решения.
Като поддържа връзка между други компании и телекома, тя се захваща да „превежда“ нуждите на настоящите корпоративни клиенти на езика на устойчивостта и технологиите. И едновременно с това да прави business-to-business услугите на оператора по-разпознаваеми и търсени.
През изминалата година Yettel пусна на пазара автопарк решенията Smart Fleet Management и Cold Chain Monitoring, които подпомагат проследяването и управлението на служебните превозни средства.
И двете услуги използват GPS тракери и различни сензори, с които отчитат скоростта, пътната обстановка и температурата в товарното купе или пътническия салон на превозните средства.
Справките са достъпни отвсякъде и включват телеметрични данни за работата на отделните системи, времето в движение, внезапни спирания и начина на шофиране като цяло.
Систематизираната информация помага също да се анализират изразходваното гориво, а оттам да се намалят както разходите, така и негативният отпечатък върху околната среда.
„Моят най-любим проект е създаването на услугата eSign by Yettel – с нея всичките ни настоящи бизнес клиенти вече могат да подписват договорите си от разстояние. Особено горда съм с резултатите и защото имах възможността да ръководя процеса по подготовката.
С дигиталното подписване спестяваме не само хартия и ценни ресурси, но и време както на клиентите ни, така и на търговците“, допълва Екатерина. Пречка или възможност – темата за устойчивостта все още не е осъзната и приета от всички компании, което изисква проактивност от страна на оператора.
На първо място, за иницииране на разговори по темата, а на второ – за представяне на конкретни работещи решения. Затова Yettel стартира поредицата ESG Connect, в която, заедно с представители на други компании, обменя опит и провежда дискусии, свързани с устойчивото развитие.
„По време на първата среща успяхме да представим своите разработени услуги, но и да осигурим платформа за наши партньори и клиенти с постижения в областта.
Всеки със своя личен пример допринесе за стойността и продуктивността на дискусията, така че участниците да си тръгнат вдъхновени и отворени за нови идеи“, посочва още тя.
Личният пример извън работата за Екатерина се проявява в повече осъзнатост и вслушване в другите, най-често децата и съпругът ѝ, които са особено дейни и ангажирани в защитата на природата и отговорното потребление. „Децата, като част от новото поколение, имат съвсем различно мислене от нас.
Приемат грижата за околната среда и обществото като императив за всеки човек, а не действия по желание. И не се свенят да упрекват нас възрастните, ако не спазваме стриктно тези правила“, заключва Екатерина.



