Забавление

Национален срам или национална гордост? Протестиращите срещу пиесата на Джон Малкович биха Владо Пенев и Тео Ушев!

Снощи станахме свидетели на нещо, което вероятно е провокирано от чувства като национална гордост в инициаторите, но реално погледнато

Национален срам или национална гордост? Протестиращите срещу пиесата на Джон Малкович биха Владо Пенев и Тео Ушев!

Снощи станахме свидетели на нещо, което вероятно е провокирано от чувства като национална гордост в инициаторите, но реално погледнато по-скоро граничи с национален срам.

Десетки хора, носещи националното знаме и обявяващи себе си за патриоти, направиха опит да щурмуват Народния театър „Иван Вазов“, а повод за недоволството им бе не някой съмнителен закон, социална несправедливост или престъпление с особена жестокост, а…

Припомняме, че големият американски актьор Джон Малкович постави първата си пиеса у нас, „Оръжията и човекът“ на великия драматург Бърнард Шоу, в която мнозина прозряха опит на Шоу да осмее подвига на българите при Сливница, изкарва войниците ни пияници, а народът ни – варварски, неграмотен, прост 

и некъпан. Те дори направо обявиха творбата за „антибългарска“. В резултат група хора, обявили себе си за национални защитници, излязоха на протест пред сградата на Народния театър, а по-късно всичко прерастна в директен опит да се щурмува сградата на националния институт.

Снимка: БНТ Снимка: БНТ Интересно е да проследим различните реакции на интелектуалци и хора на изкуството след случилото се снощи: „Първоначално персонажите, както и средата в пиесата са условни, но в стремежа си към реалистично звучене Бърнард Шоу, посъветван от приятели, решава да постави описа

ните взаимоотношения и събития в контекста на наскоро приключилата на Балканите Сръбско-българска война. Така в място на действието се превръща домът на офицер Петков в малко градче край Драгоман в България след края на битката при Сливница през 1885 г.

„, четем в анонса на представлението на сайта на Народния театър.

Всъщност текстът на пиесата, определяна като комедия с елементи на сатира, няма за цел да иронизира и унижава народа ни, а просто ситуира една история във времето и пространството, като целта е съвсем друга – да се осмее идеализирането на войната, военните герои и романтичният образ, който им е съз

даден. Единственият режисьор, осмелил се да работи с текста у нас преди Малкович, е Николай Поляков, който режисира пиесата „Оръжията и човекът“ на българска сцена още през 1994 г. във Враца – със заглавие „Шоколадовият войник“.

Виолета Манчева разговаря с него и потърси професионалната му гледна точка за критиките към постановката на Малкович. „Няма защо да се обижда българският зрител, българският критик от нещо, което е недоразбрал.

Той осмива един романтичен порив, който е силно изразен при Райна – идеализирането на военната победа, на битката, на героя от войната. Това е добър урок и за някои съвременни интелектуалци“, коментира Поляков.

Режисьорът е категоричен, че подозренията към Малкович, че е дошъл в България с цел злобна игра, да унижи българския национален дух, да вземе голям хонорар – не са част от мотивите на световноизвестния творец, предават от dnes.bg. „Тази пиеса, написана през 1885 г.

, с премиера веднага след написването в Лондон, до ден днешен е анатемосвана и недопускана в България. Не става въпрос за заяждания за водата и сапуна, става дума за комедия, написана по всички правила на комедийния жанр. Шоу е известен драматург – като технология той разбира театъра.

Достатъчно безпощаден е към всичките си герои, както го изисква един комедиен жанр“, категоричен е Николай Поляков. Режисьорът сподели в ефира на Bulgaria ON AIR наблюдението си върху приемането на текстовете в други страни, като например Швейцария.

„Главните герои не са само българите, а и швейцарски наемен войник, който воюва на страната на сърбите. Шоу не ни спестява никакви качества. Той е страхлив стар войник, който вместо патрони носи шоколади в паласките.

Никой швейцарец не се обижда, за какво се обиждат българите – за подхвърлени реплики… Героите на Шоу в моя спектакъл се държаха изтънчено, облечени в последна мода. Аз не бях обиден от зрителите“, заключи режисьорът Николай Поляков.

Сцена от постановката, кадри: БНТ А ето и думите на самия Джон Малкович след случилото се вчера: редложих тази пиеса, защото смятам, че тя е една чаровна и забавна пиеса. И все още смятам, че тя е такава. Странни времена. Все повече и повече хора харесват да цензурират неща, които не харесват.

Аз нямам право да цензурирам, дори протестиращите, моята работа е да режисирам. В този случай моята работа е да режисирам пиесата. Това заяви Джон Малкович, цитиран от dnes.bg.

Дали протестиращите изобщо са били запознати с текста на пиесата, драматургията и режисурата, това остава загадка, но е малко вероятно. И тук няма как да не се сетим за кривото огледало, което отразява недотам лицеприятните ни черти, а ние клатим категорично глава „не, това не съм аз“.

Или пък за един велик образ в родната литература, бай Ганьо, който обаче сме приели, макар и с известен срам, без да хулим Алеко, че ни е осмял или е уронил националния ни престиж…

Още по-грозен бе фактът, че групата протестиращи си позволи да посегне на директора на Народния театър, чиято риза буквално е била разкъсана, както и на големия ни аниматор Тео Ушев, който попаднал сред протеста на път за театъра.

Можеше да се съглася с демонстрантите, ако ми бяха разрешили да гледам пиесата в  Народния театър, каза Ушев пред Нова ТВ.

Снимка: Флагман Той е отивал с намерението да  гледа пиесата, когато е бил нападнат от маскирани хора, които са го блъскали и ритали в бъбреците, само защото е възнамерявал да стане зрител на пиесата…

„За секунда се оказахме заобиколени от момчета, които си сложиха маски по команда и започнаха да ни ритат в бъбреците. Полицаите се опитаха да ни изведат, да ни спасят от линчуване, което със сигурност щеше да се случи“, каза Ушев, цитиран от „Флагман“.

А най-грозната случка видяхме късно снощи в социалните мрежи – на излизане от театъра големият ни актьор Владимир Пенев също става жертва на народното недоволство – на кадрите се вижда, как смелчаци от тълпата (може би взели го за народен враг) го бутат, блъскат и накрая дори свалят очилата му.

Защо – на този въпрос едва ли самите те имат отговор. Пенев не участва в постановката на Малкович… За сметка на това носи на плещите си част от основния репертоар на театъра, да не говорим за безбройните кино- и телевизионни образи, които е оставил на екрана…

Снимка: бТВ „Не играя в постановката на Джон Малкович „Оръжията и хората“, но и аз станах обект на обиди и грозни подхвърляния в четвъртък вечер“. Това пък каза актьорът Дарин Ангелов от трупата на Народния театър.

По думите му той отишъл да гледа спектакъла, който отдавна бил набелязал в програмата си, предават от plovdiv24.bg. Снимка: plovdiv24.bg „Когато пристигнах на място, станах свидетел на много нелицеприятни и грозни сцени. Колега ми каза, че бият Владо Пенев и веднага отидох там.

Той беше обграден от полиция. Протестиращите не можеха да формулират какво искат от Владо. Те просто видяха популярно лице и искаха да извършват вандалщини върху него“, разказа пред NOVA актьорът. Според него хората на протеста били дошли не за отговори, а да бият и трошат.

Оставяме на вас да ни направите изводите за всичко, което се случи вчера и силно се надяваме, че инициаторите и участниците в протеста (в частност маскираните субекти, дошли да раздават юмручна справедливост) не са представителна извадка на родното общество…