България

Докладът за ВВС: Малко самолети, неподдържани; слаби командири и лоша дисциплина

След три катастрофи в три авиобази за три години министър Атанас Запрянов ще пристъпи и към „кадрови решения“. На

Докладът за ВВС: Малко самолети, неподдържани; слаби командири и лоша дисциплина

След три катастрофи в три авиобази за три години министър Атанас Запрянов ще пристъпи и към „кадрови решения“. На този етап отказва обаче да съобщи както имената, така и длъжностите на военните, които евентуално ще се разделят с постовете си или пък ще бъдат понижени или пенсионирани.

Това стана ясно на съвместен брифинг в Министерство на отбраната на Атанас Запрянов, началника на отбраната адмирал Емил Ефтимов и заместник-началникът на отбраната генерал-лейтенант Цанко Стойков, на който бяха представени резултатите от проверката на организацията на летателната подготовка във Во

енновъздушните сили и Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ след катастрофата с учебно-боен самолет L-39ZA Albatros на 13 септември , при която загинаха двама пилоти.

Има хроничен недостиг на изправна летателна техника през годините за всички авиационни платформи – изтребителите МиГ-29, щурмовите Су-25, учебно-бойните L-39, дори и за транспортните ни самолети „Спартан“.

Това заяви служебният министър на отбраната Атанас Запрянов по време на официалното представяне на резултатите от проверката във Същото се отнася за вертолетите „Кугър“ и особено за вертолетите Ми-17, посочи Запрянов. Запрянов уточни, че голяма част от информацията в доклада е класифицирана.

Той ще бъде предоставен на командването на ВВС, както и на ръководителите на бази. Също така Запрянов увери, че тяхното разследване няма нищо общо с действията на военната прокуратура, а самият той не разполага с информация за тях, а и за изводите до този момент на прокурорите.

Ние не търсим вина, не сме обвинявали никого, нито заплашваме, заяви Атанас Запрянов. Малко след това обаче заяви, че в рамките на правомощията си ще вземе съответните кадрови решения. В доклада се установява и проблем с дисциплината и с изпълнение на задачите от страна на командирите.

Така Запрянов се обърна към военните пилоти, особено към младите, с призив да не рискуват живота си в мирно време. Наличният брой самолети и вертолети за оперативно използване не са достатъчни за поддържане на нальота на пилотите за изпълнение на всички задачи и упражнения по бойната подготовка.

Практическата сгрешена е концепцията да се залага на поддържането на съветска платформа. Също така хроничния недостиг на финансови средства, което води до хроничен недостиг на изправна летателна техника, с която да може да се поддържа този нальот.

Сериозен проблем е изтичането на кадри от страната заради заплатите. На брифинга в МО бе отправен апел към 51-ото Народно събрание да увеличи заплатите, ако „искат да имаме налична армия“, както се изрази Запрянов.

Докладът констатира и че част част от нормативните ни документи за отчитането и провеждането на летателната дейност са остарели.

Липсва и ясна оперативна свързаност между военното командване и висшето образование – специално трите висши военни училища, което ще стане още по-голям проблем тъй като новите платформи започват да пристигат.

„Военното училище не е подчинено на Министерството на отбраната, която грешка е от 2003 година“, разясни Запрянов и посочи, че подготовката на новите курсанти не е обвързана с институционален контрол.