Близо 30% от републиканските пътища в България изискват основен ремонт. Този факт беше разкрит от Андрей Цеков, министър на регионалното развитие и благоустройството, по време на интервю за “Денят започва” по БНТ. Този процент представлява около 5500 километра от републиканските пътища. Тези пътища бяха изграждани след 1970-та година, а някои от участците не са подлагани на основен ремонт от техното създаване.
Според министър Цеков, за да се извърши неотложен основен ремонт на тези 5500 километра пътища през следващата година, ще бъдат необходими между 10 и 15 милиарда лева. Този изключително голям бюджетен обем надвишава възможностите на държавата, тъй като стандартното финансиране за пътната инфраструктура обикновено е около 1 милиард лева, допълнително с 2 милиарда за основен ремонт и ново строителство.
Той посочи, че българската пътна инфраструктура беше изграждана през последните пет десетилетия и нивото на поддръжка и възстановяване на експлоатационните качества на пътната мрежа е било относително ниско през последните 30 години поради финансовите ограничения.
Министър Цеков обясни и как се извършват проверките на качеството на строителството на пътищата и защо има отклонения при над 50% от проверените магистрали и скоростни пътища. Проверките се извършват чрез различни методи, включително измерване на нивото на равност и дебелината на асфалтовите пластове. Важният критерий за проверка на пътищата е свързан с изтичането на гаранционните срокове, които варират в зависимост от класификацията на пътищата, но обикновено са между 4 и 7 години. Изпълнителите се канят да отстрани дефектите, преди срокът за гаранцията да изтече.