Часовете по математика за придобиване на общообразователна подготовка в гимназиалната степен са почти два пъти по-малко от часовете по предмета в основната степен, обясняват от Министерството на образованието и науката.
В момента задължителните часове по математика (общообразователна подготовка) в 8-и клас и 9-и клас са три седмично, а в 10-и-12-и клас намаляват на два.
От МОН смятат, че този брой очевидно е недостатъчен и води до дисбаланс между двете степени, който особено ясно личи от резултатите в международните изследвания като PISA. Ето защо Министерството на образованието и науката предприема мерки за насърчаване изучаването на математика.
На този етап МОН не възнамерява да увеличава часовете по предмета на по-малките ученици и внушения и спекулации твърдящи противното създават излишен стрес у родители и ученици на прага на националното външно оценяване.
Некоректни са и всякакви изчисления, при които броят на задължителните учебни часове по математика се сумират с броя на избираемите и/или на факултативните учебни часове, подчертават от МОН.
Например, броят на задължителните часове по математика в 5-и клас за всички ученици, във всички училища е 5 часа седмично. В рамките на този брой часове следва да се постигнат очакваните резултати, заложени в учебната програма за придобиване на общообразователна подготовка.
Извън тези часове, по желание на учениците и според възможностите на училището на всеки от предметите, заложени за изучаване в задължителните учебни часове, в т. ч.
и математика, може да се предложат допълнителен брой часове, в рамките на които да се надгради и разшири обучението с допълнително учебно съдържание. Този допълнителен брой може в едно училище да е 2,5 ч., в друго 1 ч., а в трето – нито един.
Ето защо не може да се твърди, че математика в 5-и клас се изучава със 7,5 ч. седмично, казват от МОН. Още в по-голяма степен това важи за факултативните учебни часове, които във всеки от класовете са до 4 часа седмично и се предлагат по преценка на училището.
Тези часове не са задължителни и въвеждането им не е често разпространена практика, за да не се натоварват излишно децата, особено в начален и прогимназиален етап. Факултативните часове се използват също и за разтоварващи предмети, свързани с интересите на децата.
При тях се правят и сборни групи, съобразно желанията на семействата и възможностите на училището. Некоректни са и сравнения с други европейски страни, дори в основния етап, без да се отчитат фактори като по-краткия период на учебните занятия, по-кратките учебни часове и др., обясняват от МОН.