„Академичната традиция днес. Ролята на Борис Шац за създаването и развитието на академичния модел в НХА и Академия „Бецалел“, Ерусалим“ е темата на международна конференция, която ще се проведе на 10 октомври в галерия „Академия“, съобщават от НХА.
Организатори са Националната художествена академия в София, Академията за изкуства и дизайн „Бецалел“, Ерусалим и Сдружение за приятелство и сътрудничество между Израел и България. От екипа на събитието отбелязват, че конференцията очертава изследването на академичната традиция днес в светлината на иновациите в образованието по изкуство.
„Ще бъде проследено професионалното обучение през ХХ и началото на ХХI век в съвместяването на класическите академични методи и непрестанното им обогатяване и надграждане със съвременните тенденции на изобразителното изкуство. Форумът ще представи теми, свързани с живота и творчеството на Борис Шац, преподавателската му дейност и развитието на образователните системи по изкуства в София и Ерусалим, ролята и приноса му за основаването на висшите училища по изкуства в двата града“, казват от НХА.
В конференцията ще се включат с доклади и научни съобщения преподаватели и докторанти от катедрите „Изкуствознание“ и „Скулптура“ на НХА, както и представители на Академия „Бецалел“. Ще бъдат представени някои слабо известни творби на Шац, както и архивни документи, свързани с биографията и творческите му възгледи. Предвидено е представяне на двете академии и съпоставка на образователните им политики и стратегии в глобалното пространство на съвременния свят на изкуството. В края на конференцията ще бъде прожектиран документалният филм Angelíca. The secret daughter of Boris Schatz (режисура, сценарий, проучване: Дан Пеер), разказват организаторите.
Те припомнят, че Борис Шац има изключително важна роля за изграждането на институциите и на художествения живот в България и Израел. Основната цел на настоящата конференция е да задълбочи и разшири изследванията върху дейността на Борис Шац и да популяризира малко известни факти от неговата лична и творческа биография през различните периоди, допълват от НХА.
Борис Шац е роден през 1867 г. във Ворно (Литва). Началното си художествено образование получава в школата на Пруднев във Вилнюс. В периода 1887-1888 учи в Художествената академия във Варшава. През 1889 г. постъпва в Ecole des Beauh Arts в Париж в класа по живопис на проф. Кормон. Определящ момент за неговото творческо развитие във френската столица има обучението в скулптурното ателие на Марк Антоколски. През 1895 г. той пристига у нас по покана на княз Фердинад и веднага се включва в обществото на известните художници и дейци на културата Иван Мърквичка, Антон Митов, Константин Величков и д-р Иван Шишманов, които инициират идеята за създаване на висше учебно заведение по изкуствата в България. Когато през 1896 г. Държавното рисувално училище отваря врати, Шац се числи към първия учителски съвет заедно с Иван Мърквичка – директор и преподавател по живопис и Антон Митов – преподавател по история на изкуството. Шац създава първите програми по моделиране и организира школите по скулптура, дърворезба, метал и керамични изделия. През 1905 г. Борис Шац окончателно се разделя с България и посвещава усилията си на следваща голяма мисия – откриването на Художественото училище „Бецалел“ в Ерусалим. Възраждането на Израел и на еврейските култура и изкуство е негова неизменна кауза през следващите десетилетия. До този момент кавалетната скулптура няма свои традиции в българското изкуство преди Освобождението и е малко популярна в Израел. Шац създава едни от първите кавалетни пластики в Новото българско и еврейско изкуство и въвежда в скулптурата цяла генерация от талантливи автори.
/БТА