Проф. Иван Кралов: 7 от първенците на випуски останаха в центровете ни за върхови постижения
ТУ – София, задава стандартите във висшето техническо образование и научни изследвания. Инженер е френска дума и означава човек,
ТУ – София, задава стандартите във висшето техническо образование и научни изследвания. Инженер е френска дума и означава човек, който твори. Стремете се да се изградите като творци, които създават новите технологии и инженерни решения.
Така се обърна към първокурсниците ректорът на Техническия университет в София проф. Иван Кралов на откриването на академичната година във вторник. На тържеството присъстваха министърът на образованието проф. Галин Цоков, посланиците на Германия Ирене Мария Планк и на Мароко Закиа ел Мидауи и др.
Това е университетът на традициите и той е подготвил над 150 000 български и чуждестранни инженери, напомни министър Цоков. Завършващите са със стартови заплати от 3000 лв.
нагоре и това е атестат, че днес ТУ – София, е един от водещите университети не само в България, но и в Югоизточна Европа, подчерта той. – Проф. Кралов, какви нови специалности предлага Техническият университет в София тази академична година?
– През новата академична година в ТУ-София, започва обучението по няколко нови специалности – две бакалавърски: “Интелигентни системи за индустрията, дома и града” и “Аерокосмическо инженерство”, на английски език, както и магистърски – “Аерокосмически комуникации”, “Висш мениджмънт”, “Сградна авто
матизация”, “Технологично предприемачество”, което е на английски език. Тези специалности са в съответствие с изискванията на бизнеса и са разработени с негово участие.
Част от тези програми са съгласувани и с партньорите ни в Европейския технологичен университет, който изграждаме като бъдещ федерален европейски университет.
Наред с новите специалности традиционен интерес има и към съществуващите, като още на първо класиране бяха запълнени и дори са с надприем: “Компютърно и софтуерно инженерство”, “Информатика и софтуерни науки”, “Киберсигурност”, “Авиационно инженерство”, “Автомобилна електроника”, “Инженерен дизайн”
, “Интелигентни системи и изкуствен интелект” – и на български, и на английски.
Въпреки сериозното намаление на общия брой кандидат-студенти през последните години в областта на инженерните науки при нас расте броят на тези, които желаят да станат добри специалисти и показват усърдие и много добри резултати в образователния процес.
Критичната маса на тези студенти се увеличава и увлича и останалите, което е от изключително значение за икономиката и ще позволи България да стои стабилно на картата на технологично развитите страни не само в Европа, но и в света.
– Министерството на образованието обяви, че дуална форма на обучение ще се въвежда и във висшето образование, смятате ли, че начинанието ще е работещо? – В Европа и по света има такива форми на обучение, но не ми е известен нито един водещ университет, който да прилага тази форма на обучение.
Засилената практическа подготовка е характерна за обучението в професионалните гимназии и колежите.
При нас учебните планове и програми се изграждат съвместно с водещите световни фирми и компании, те участват в учебния процес както със свои специалисти, водещи практически занятия, така и с изграждането на нови лаборатории, предоставянето на стажове и практики на студентите по време на обучението.
Инженерите са тези, които дават добавената стойност, и те са във всички области на производството. В този смисъл висшето инженерно образование трябва да е елитарно – за тези, които имат предпоставките и желанието да се изградят като създатели в обществото.
– Доволни ли са вече преподавателите от заплащането си и задържат ли се млади кадри при вас, или с елитната си диплома предпочитат по-добре платени работни места? – Въпросът с кадрите е ключов във всяка област.
За да създаваш техническия елит на обществото, изискванията и отговорностите са изключително високи. През последните 4-5 години заплатите на преподавателите в ТУ-София, бяха увеличени около три пъти.
Това е вследствие както на ниските им нива преди, така и на засилената научна, изследователска и приложна дейност. Качеството на обучение и научни изследвания, резултатите от рейтинговата система, акредитационните оценки, както и политиката на МОН, доведоха да повишаване на субсидията.
Особено бих подчертал нарастването на собствените приходи от проекти, програми и договори с фирми. През последните 5 години те са почти 250 млн. лв. Всичко това позволява и провеждането на успешна политика за привличане и задържане на качествени млади преподаватели и изследователи.
За нас е гордост, че седем от първенците на последните ни випуски останаха да работят като изследователи в новоизградените ни центрове за върхови постижение и за компетентност.
Това се дължи и на наличието на върхова инфраструктура и оборудване на световно ниво, но и в голяма степен на възможностите за добри доходи.
Разбира се, редица от добрите млади специалисти правят успешни кариери в световни компании при многократно по-добри финансови условия, но това също е доказателство за добрата им подготовка при нас. Студентите препълниха аудиториите в първия учебен ден.
– Преди месеци имаше протести на университетите, какви трябва да са заплатите на университетските преподаватели? – Няма общество в света, което да благоденства и просперира без високо ниво на образованост. Всички развити държави в света инвестират огромни суми в това направление.
Стратегическата визия и цели на страната ни също определят образованието като основен приоритет. За съжаление, до миналата година законовите рамки за финансиране на висшето образование не бяха изпълнявани чрез законите за бюджета.
С риск да се повторя, отново ще подчертая, че ако искаме страната ни да е сред технологично развитите страни, а не прост наблюдател на развитието на нови технологии и решения, най-добрата инвестиция е тази в образованието.
Всички участници в образователния процес трябва да получават достойно възнаграждение. – Как България може да се превърне в международно разпознаваем образователен център, а българските университети да се придвижат нагоре в световните класации?
– Страната ни има повечето предпоставки да е международно разпознаваем образователен център.
Например в инженерните области – нашето висше образование е добре познато и от миналото, и сега в редица страни от Африка, Азия и Близкия изток, а и днес в ТУ-София, се обучават около 900 студенти от чужбина. В областта на медицината ежегодно имаме множество чуждестранни студенти.
Аналогична е картината и при военноморските специалности, ветеринарната медицина и др. В нашите университети преподават и изследователи, които, макар и малко на брой, са сред най-добрите в световните рейтингови класации.
Предлаганите образователни услуги за чуждестранните студенти, социално-битовите условия, възможностите за кариерно развитие след дипломирането им са напълно конкурентни на тези в останалите страни от Европа. Не е малък и броят на кандидат-студентите от други страни.
Две са основните предизвикателства, които страната ни трябва да реши – силно опростяване на процедурите по признаване на средното образование от чужбина и по кандидатстване за обучение във висше училище у нас, както и проблемите при процедурите с издаването на визи.
Тогава увеличеният брой обучаващи се чужденци в страната ни ще продължи да бъде най-добрата реклама за качеството на образователната ни услуга.
Отчитайки социално-икономическата ситуация в страната, липсата в страната на множество световни корпорации, както и други обективни дадености, за българските висши училища е изключително трудно да са в челните класации.
Показатели като средна начална заплата на даден вид млад специалист спрямо средната в света или областта, брой на нобелови кандидати или лауреати, които са преподаватели или изследователи в университета, брой внедрени изобретения, обем на средствата за фундаментални и приложни изследвания и др.
са обективно предизвикателство за малка страна. Държавата започна да обръща внимание на този въпрос и през последните години започна политики, които да подпомогнат водещите висши училища у нас да подобрят позициите си в тези класации. CV



