Необходимо е спешно да бъдат осигурени равни условия и ефективно прилагане на законодателството на Европейския съюз за всички участници в електронната търговия, активни на единния пазар на ЕС.
За това се алармира в отворено писмо на европейската асоциация на компаниите за онлайн търговия Ecommerce Europe, публикувано и от членуващи в нея национални организации, сред които и Българската е-комерс асоциация (БЕА).
“През последните години и дори наскоро нови играчи в електронната търговия извън ЕС навлязоха в Съюза и оказват голям натиск върху единния пазар и компаниите, които вече са установени в ЕС.
Винаги сме били и ще продължим да бъдем силно в полза на отворен и конкурентен пазар, тъй като електронната търговия е глобален феномен.
Въпреки това лицата, вземащи решения, и компетентните органи трябва да гарантират, че тази конкуренция е честна”, коментира генералният секретар на Ecommerce Europe Лука Касети.
Електронните търговци изтъкват, че вече са базирани в ЕС фирми са обект на много регулации и разходите за съответствие обикновено са високи, тъй като правилата обикновено са сложни и често не са напълно хармонизирани на ниво Европейски съюз.
Те допълват, че затова за базираните в ЕС компании е вече трудно да се конкурират на равно ниво с новите играчи на пазара от страни извън ЕС, които са насочени към потребителите в ЕС.
Според БЕА използваните от тези участници на пазара търговските практики повдигат въпроси относно тяхното съответствие със законодателството на Евросъюза, особено в областта на защитата на потребителите, безопасността на продуктите, фалшифицирането, защитата на данните, неприкосновеността на личния
живот, околната среда и данъчното законодателство. “Като не се спазват тези правила, освен от гледна точка на нелоялната конкуренция, продукти, които са потенциално опасни, могат да достигнат до потребителите в ЕС”, се казва още в отвореното писмо.
От БЕА добавят, че ако тези правила са нарушени от базирани в ЕС в компании, за тях ще има последствия, като властите могат да предприемат и принудителни действия срещу тях. “В ЕС вече има правила, които трябва да гарантират по-равно третиране.
Проблемът се крие в лошото прилагане на тези правила на ЕС спрямо базирани извън ЕС играчи. Националните органи често нямат достатъчно ресурси, персонал и координация. Това дава на играчите извън ЕС, които не играят по правилата, нечестно конкурентно предимство”, коментират електронните търговци.
Те изтъкват, че се наблюдава и много бърз растеж при някои от базираните извън ЕС компании.
Затова европейските организации на онлайн търговците отравят конкретни искания, които настояват да бъдат изпълнени възможно най-бързо: – Осигуряване на всички необходими средства за проверка на дейностите на субекти, базирани извън ЕС, толкова задълбочено, колкото и за компаниите, които вече са уст
ановени и работят в ЕС. – Ако бъдат идентифицирани проблеми, компетентните органи трябва да санкционират несъответстващите играчи със същата решимост, която се прилага към играчи, базирани в ЕС, в случай на нарушения.
– Насърчаване и улесняване на по-задълбочено сътрудничество и координация между държавите членки на ЕС и техните органи.
“Ние вярваме, че законодателството на ЕС предоставя всички необходими инструменти за гарантиране на високо ниво на защита на потребителите в Европа и не трябва да се въвеждат допълнителни задължения за търговците, преди настоящите правила да се прилагат ефективно и ефикасно в целия ЕС и спрямо бази
рани извън ЕС играчи, активни в Съюза.
Въпреки това, ако се обмисля ново законодателство, неговото въздействие върху равните условия и предпоставките за успешно прилагане трябва да бъдат щателно оценени, преди да се направят нови законодателни предложения”, се посочва още в отвореното писмо на европейските електронни търговци.