Цените на храни на едро рязко нагоре, ще ги усетим след месец в магазина

Дата:

Бизнесът се оплаква най-много от несигурната икономическа среда Цените на едро в хранително-вкусовата промишленост през февруари са се повишили с рекордните 13,1% само за месец, показват данни на НСИ, публикувани в петък.

Така общият индекс на тези цени, които се смятат за предвестник на инфлацията, се увеличава с 2,8% на месечна база и това със сигурност ще се отрази на мартенското поскъпване, което ще бъде отчетено от статистиката в средата на следващия месец.

По-подробният преглед на данните показва, че най-силно влияние върху този ръст са оказали месото, месните продукти и хлябът. В тези сектори производителите се оплакват най-много от поскъпването на суровините, които в месната промишленост са предимно от внос.

За хляба и хлебните изделия със сигурност влияние е оказало и връщането на 20% ДДС от началото на годината и фактът, че през февруари дори големите производители едва ли са разполагали със запаси от купено преди това по-евтино брашно.

Месечният преглед на бизнес климата, който прави НСИ, показва още, че през март и българските мениджъри са започнали да усещат неблагоприятните последици от резките промени в бизнес средата след идването на Доналд Тръмп на власт.

Показателят “бизнес климат” в промишлеността например пада изведнъж с 3,9 пункта, като една от основните причини за това е, че се увеличават опасенията от несигурната икономическа среда. Това оплакване е характерно и за строителството, търговията на дребно и за сферата на услугите.

Докато доскоро основните негативни процеси бяха липсата на квалифицирана работна ръка, конкуренцията в бранша или слабата покупателна способност, през март несигурната икономическа среда става основното оплакване на мениджърите на предприятия.

Във всеки бранш обаче имат различни очаквания за това накъде ще тръгнат нещата. В промишлеността например имат резервирани очаквания за близкото бъдеще и почти никакви добри очаквания за финансовото състояние на предприятията.

Съответно и мениджърите там прогнозират, че поне през следващите три месеца няма как да вдигат цените на продукцията си. В строителството, макар също да са песимистично настроени, са по-склонни да приемат, че се налага да вдигат цените през следващите месеци.

Най-оптимистично са настроени търговците на дребно. Те също изтъкват, че икономическата среда е несигурна и не залагат на повишение на цените в близко бъдеще, но очакват продажбите да се вдигат и фирмите им по-скоро да се стабилизират през следващата половин година.

В сферата на услугите също цари оптимизъм и показателят “бизнес климат” през март се вдига с 3,5 пункта.

Най-сериозните оплаквания са от несигурната икономическа среда, но мнението на мениджърите е, че има търсене на продукцията им и не се налага да вдигат цените – нито сега, нито в рамките на следващите 3 до 6 месеца.

Сподели

Абонирай се

Актуални

Подобни
Подобни

Разследват “Челси” в 74 нарушения от времето на Роман Абрамович

"Челси" е разследван за 74 нарушения на дисциплинарния правилник...

За първи път “Левски” с всичко налично в първенството

УЕФА глоби “сините” с 10 хил. евро заради скандирания на феновете в мача с АЗ ...

Джокович се мести със семейството си в Атина, след като бе обявен за предател в Сърбия

Новак Джокович е един от най-големите любимци на цяла...